maandag 4 mei 2009

Verteltas!

Voor het vak Nederlands Vakdidactiek kregen we de opdracht een verteltas te maken rond een zelfgekozen kinderboek. Je mocht deze verteltas, - koffer maken met meerdere personen, mijn vriendin Tamara en ik hebben een verteltas gemaakt rond het boek: Mol, muis en de vallende ster van Alfred Benjamin.
Het gaat over twee beste vrienden, mol en muis, die plotseling ruzie krijgen over het al dan niet eerst gezien hebben van een vallende ster. Ze spreken een poos niet met elkaar, maar ontdekken snel dat ze niet zonder elkaar kunnen, en ze leggen de ruzie terug bij!


De opdracht was rond dit boek verschillende zaken te maken, in onze verteltas zit:


  • Een puzzel ( dat een afbeelding is uit het boek).
  • Een informatief boek over muizen.
  • Een informatief boek over mollen.
  • Een ontspannend verhaal dat in verband staat met het gekozen verhaal.
  • Een digitaal verhaal.
  • Handpop van een muis.
  • Handpop van een mol.
  • Poppenspelfiguren om het verhaal na te spelen.
  • Een muisknuffel.

De doelstelling van de verteltas:
Het belangrijkste doel van de verteltas is het betrekken van ouders bij het onderwijs en bij de ontwikkeling van hun kind. Ouders zijn betrokken bij alle aspecten van de verteltas. Ze bedenken, maken en gebruiken de tassen. De verteltas biedt ouders bovendien veel mogelijkheden meer betrokken te zijn bij de ontwikkeling van hun kind. De verteltassen bieden veel materialen aan om op een speelse wijze de woordenschat, het taalbegrip en het taalgebruik taal van kind en ouder bevorderen. Door de verteltassen wordt ook de leesbeleving van kind en ouder gestimuleerd en geprikkeld. Kinderen ervaren boeken op een plezierige, spannende manier. Dat stimuleert de kinderen om meer te lezen en de ouders om meer voor te lezen.


Hier ziet u een fotos met de inhoud van onze verteltas:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten