dinsdag 12 mei 2009

Muziekinstrumenten

Voor het vak muziek kregen we de opdracht muziekinstrumenten te maken die we kunnen gebruiken tijdens onze stages dit jaar en volgende jaren.

Dit moesten we maken:

  • 2 trommels
  • 2 fietsbellen
  • 4 schuddoosjes
  • 2 bellenkransen
  • 20 paar ritmestokjes
  • 1 raspinstrument
  • 1 cocofoon
  • 1 schellenstok
  • 2 paar schuurblokjes
  • bijpassende hamertjes voor elk muziekinstrument

Een hele karwei om dit allemaal te maken! Maar het resultaat mag er best zijn!

Hier ziet u mijn schuddoosjes:


Ik heb één paar kleine schuddoosjes. Dit zijn cola-blikjes die gevuld zijn met rijst en bekleefd met een zelfklevende folie met een motief op.

Ik heb ook een paar grotere schuddoosjes. Dit zijn ook cola-blikjes en deze zijn gevuld met peperbolletjes. Ook hierop is een zelfklevende folie bevestigd met een ander leuk motief op.

Ook heb ik sambaballen gemaakt. Dit zijn fanta flesjes, waarin parels zitten.

Hier ziet u mijn trommels en allerhande trommelstokjes en / of andere hamertjes voor muziekinstrumenten. Ook ziet u mijn fietsbellen.


Ik heb 4 trommels gemaakt, telkens verschillend van grootte. Ze zijn versierd met leder en een typisch trommelsjabloon.

Ik heb ook verschillende trommelstokken. Ik heb er van isomobollen, watte met stof daarrond, houten parels, ...

Mijn 2 fietsbellen zijn ook verschillend van grootte en deze klinken ook allebei anders omdat het twee verschillende fietsbellen zijn. Deze zijn bevestigd aan een houten stok door middel van een nagel. De stokjes die daarbij horen zijn drie kleine moertjes die op een houten stok gelijmd zijn. Deze ziet u ook op de foto.

Hier ziet u mijn ritmestokken, mijn raspinstrument en mijn cocofoons:

Mijn 20 paar ritmestokken zijn van bamboe. Allemaal gezaagd op dezelfde lengte, en mooi glad geschuurd.

Mijn raspinstrument is van een buis afkomstig. Ik heb er een stuk uitgezaagd en er een houten stok in bevestigd. Het stokje dat hierbij hoort ziet u op de afbeelding, en is een fijn bamboestokje.

De cocofoons zijn heel duidelijk: Een kokosnoot die in twee gezaagd is, glad geschuurd en uitgehold. Er zijn ook handvaten aan bevestigd voor het makkelijk kunnen vasthouden ervan.


Op deze foto ziet u mijn bellenkransen, schellenstokken en schuurblokjes:

De bellenkransen zijn telkens voorzien van 6 belletjes, bevestigd op een strook leer. Deze uiteinden zijn bevestigd op een houten stok met twee vijzen.

Mijn schellenstokken zijn verschillend van elkaar: ik heb een schellenstok, en een schellenraam. Met mijn schellenstok beweeg je van links naar rechts om geluid te maken, met mijn schellenraam moet je van boven naar beneden schudden om geluid te verkrijgen. Telkens zijn het bierblikjes die in deze instrumenten te zien zijn.

Mijn schuurblokjes zijn twee houten blokjes met een lapje schuurpapier op gekleefd.

Hier ziet u nog eens al mijn muziekinstrumenten, samen op één foto!

1 opmerking:

  1. Hé Kim

    Ik studeer zelf voor leerkracht lager onderwijs en moet nu ook muziekinstrumenten maken.
    Ik zie hier dat je een zeer mooie set trommels hebt gemaakt.
    Heb je hier mss een bouwplan van of zou je me kunnen vertellen met welke materialen je ze gemaakt hebt?

    Alvast bedankt
    Robinn

    BeantwoordenVerwijderen